ورود ثبت نام سبد خرید

نشر مصدق

پنج رمان برتر سیاسی دنیا

در این مقاله پنج رمان برتر سیاسی دنیا را به شما معرفی می کنیم

شماره ی 1

1984 از جورج اورول

نام کتاب مشهوری از جورج اورول که در سال ۱۹۴۹ منتشر شده‌است.این کتاب بیانیهٔ سیاسی شاخصی در رد نظام‌های تمامیت‌خواه (توتالیتر) شمرده می‌شود. ۱۹۸۴ کتابی پادآرمانشهری به‌شمار می‌آید.

کتاب به نام نوزده هشتاد و چهار هم شناخته می‌شود.

جرج اورول در این کتاب، آینده‌ای را برای جامعه به تصویر می‌کشد که در آن خصوصیاتی همچون تنفر نسبت به دشمن و علاقهٔ شدید نسبت به برادر بزرگ (ناظر کبیر) (رهبر حزب با شخصیت دیکتاتوری فرهمند) وجود دارد. در جامعهٔ تصویر شده گناه‌کاران به راحتی اعدام می‌شوند و آزادی‌های فردی و حریم خصوصی افراد به‌شدت توسط قوانین حکومتی پایمال می‌شوند، به نحوی که حتی صفحات نمایش در خانه‌ها از شهروندان جاسوسی می‌کنند، و شهروندان مجبورند همیشه با چهره‌ای سرشار از خوش‌بینی و لبخند به این صفحات نمایش نگاه کنند؛ تا کوچکترین شک و تصور نادرستی که نشان‌دهندهٔ هرگونه نارضایتی فرد باشد، برای نمایندگان حکمرانان پشت صفحات نمایش ایجاد نشود، چرا که در غیر اینصورت مورد غضب حکمرانان قرار می‌گیرند. در این داستان مسائلی همچون اینگساک (Ingsoc)، بزه فکری، گفتارنو، دوگانه‌باوری مطرح می‌شود

در قرار گرفتن کتاب در ژانر علمی–تخیلی بحث وجود دارد؛ اما بسیاری آن را کتابی شاخص در این سبک می‌دانند.

شماره ی 2

دنیای قشنگ نو از آلدوس هاکسلی

دنیایِ قشنگ نو یا دنیای شگفت‌انگیز جدید (به انگلیسی: Brave New World) یک رمان علمی-تخیلیِ پادآرمانی است که در سال ۱۹۳۲ به قلم آلدوس هاکسلی نویسنده انگلیسی منتشر شده‌است.

وقایع این رمان در سال ۲۵۴۰ میلادی در شهر لندن می‌گذرد و آرمانشهری را به تصویر می‌کشد که در آن مهندسی ژنتیک به آفرینش انسان‌ها با ویژگی‌های از پیش تعیین شده منجر شده، نظام اخلاقی جامعه با تشکیل حکومت جهانی و از میان بردن جنگ و فقر و نابودی کامل خانواده و تولید مثل به کلی پوست انداخته و دانش روان‌شناسی به طرز حیرت‌انگیزی اعتلا یافته و تنها هدف انسان ایجاد سعادت و از میان بردن رنج‌های غیرضروری است.

هاکسلی در سال ۱۹۵۸ در مقاله‌ای با نام بازدیدی دوباره از دنیای قشنگ نو (Brave New World Revisited) به سیر وقایع اتفاقیه ۲۶ سال گذشته پرداخت و مدعی شد که تمدن بشری با سرعتی بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌های او در حال حرکت به سمت این دنیاست.

شماره ی 3

. اطلس شورید از آین رند


اطلس شراگد (شانه باز زد)، رمانی ست اثر آین رند، که اول بار در ۱۹۵۷ در آمریکا به چاپ رسید. این کتاب که چهارمین و آخرین رمان رند است، بلندترین رمان او نیز هست و رمانی ست که در حوزه ادبیات داستانی شاهکار او دانسته می‌شود. اطلس شراگد دارای عناصر علمی تخیلی، رازآمیز، و رمانتیک است و مفصل‌ترین بیانیهٔ آبجکتیویستی رند در بین همهٔ آثار داستانی اوست.

کتاب آمریکایی پادآرمان‌شهری را می‌کاود که در آن بسیاری از شهروندان از پرداخت مالیات‌ها و هزینه‌های مادی و فرهنگی روز افزون حکومت سرباز می‌زنند، مقررات سنگین دولتی را رد و از آن شانه خالی می‌کنند و با دریغ مهارت و استعدادها و خلاقیت خویش، صنایع حیاتی شان را محو و تعطیل می‌کنند. این تعطیلی یک وضعیتی را به ذهن متبادر می‌کند که اطلس اسطوره‌ای اگر از حمل و بالا نگه داشتن آسمان سرباز می‌زد، رخ می‌داد. جان گالت آنان را رهبری می‌کند. گالت این محو شدن‌ها و خود کنار کشیدنها را «متوقف کردن موتور دنیا»، موتور پوینده و حیاتی دنیا به وسیلهٔ خود حذفی و عقب نشستن مردمی توصیف می‌کند که باروری جامعه را به پیش می‌رانند.

شماره ی 4

تمام مردان شاه از رابرت پن وارن

«تمام مردان شاه» (انگلیسی: All the King’s Men) یک کتاب از رابرت پن وارن است. برای اولین بار در سال ۱۹۴۶ منتشر شده و عنوان آن برگرفته از اشعار کودکان و شعری به نام هامتی دامتی است، در سال ۱۹۴۷ وارن برای این کتاب جایزهٔ پولیتزر را به دست آورد، از این کتاب فیلم‌هایی در سال ۱۹۴۹ و ۲۰۰۶ اقتباس شده است، فیلم نسخهٔ سال ۱۹۴۹ این اثر برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین فیلم سال شد، کتاب به عنوان سی و ششمین اثر برگزیده از بهترین رمان‌های قرن بیستم توسط کتابخانهٔ مدرن برگزیده شد، مجلهٔ تایم این کتاب را به عنوان یکی از صد رمان برتر در سال ۱۹۲۳ برگزید

شماره ی 5

فارنهایت ۴۵۱

فارنهایت ۴۵۱ یا ۴۵۱ درجهٔ فارنهایت نام کتابی از ری بردبری نویسندهٔ آمریکایی است که در سال ۱۹۵۳ میلادی منتشر شده‌است. خود بردبری این کتاب را تنها کتاب علمی-تخیلی خود می‌داند. کتاب مانند برخی دیگر از آثار بردبری به بحث سانسور حکومتی و کتاب‌سوزان می‌پردازد و یکی از جنجال‌برانگیزترین کتاب‌های علمی-تخیلی شمرده می‌شود. بخشی از این کتاب در کتب درسی دبیرستان‌های آمریکا آمده‌است.

۴۵۱ درجهٔ فارنهایت، دمایی است که کاغذ در آن شروع به سوختن می‌کند. (برابر با ۲۳۲٬۷۸ سانتی‌گراد)

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟